یکشنبه , 16 آذر 1404

ایجاد شبکه یکپارچه هوشمند در بزرگ‌ترین جزیره ایران

مدیرعامل شهر هوشمند دریایی منطقه آزاد قشم گفت: ایجاد شبکه یکپارچه هوشمند از پردازش داده‌های عملیاتی و پشتیبانی برای مدیریت بنادر صیادی، نفتی، کانتینری، مسافری، تفریحی، ورزشی تجاری و بیوتکنولوژی دریایی در بزرگ‌ترین جزیره ایران با هدف توسعه اقتصاد دریا محور و ایجاد الگویی موفق برای سایر بنادر کشور مورد توجه است.

فریدون گایینی روز سه‌شنبه در گفت‌و گو با خبرنگار افزود: هدف اصلی از حمایت و پیاده‌سازی این پروژه تبدیل بنادر قشم به یک الگوی موفق برای سایر بنادر کشور و سپس رشد اقتصادی در حمل‌ونقل دریایی جزیره قشم، افزایش بهره‌وری در زمان عملیات بندری، کاهش هزینه و سودآوری بنادر و توسعه پایدار در شهر هوشمند دریایی قشم است.

وی ادامه داد: در طرح هوشمند سازی بنادر این جزیره ایجاد یک مرکز هوشمند مدیریت و کنترل داده‌ها – DMCC برنامه‌ریزی شده که ایجاد این مرکز هوشمند برای پایش لحظه‌ای تمامی فعالیت‌های بنادر شهر هوشمند دریایی قشم به صورت مستقل و تجمعی با رویکرد تحلیل داده‌های عملیاتی، بهبود در مدیریت، کیفیت در خدمات، امنیت در فرآیندها(نظارت ۲۴/۷) و سرعت در تصمیم‌گیری است.

مدیرعامل شهر هوشمند دریایی منطقه آزاد قشم توضیح داد: پایش صید، ردیابی شناورها، مدیریت ایمنی و امداد، کنترل ایمنی مخازن، مدیریت ریسک نشتی، سیستم‌های هشدار سریع، مدیریت بار و کانتینر، هوشمندسازی عملیات تخلیه و بارگیری و پایش مسیر و ترافیک دریایی گوشه‌ای از خدمات هوشمند برنامه‌ریزی شده در این بنادر است.

گایینی اضافه کرد: مدیریت هوشمند ورود و خروج شناورها، زمان‌بندی شناورها، سامانه‌های اطلاع‌رسانی مسافران و ذینفعان، مدیریت پهلوگیری قایق‌های تفریحی، خدمات آنلاین برای گردشگران، کنترل ایمنی فعالیت‌های ورزشی دریایی، پایش محیطی، کنترل کیفیت آب، مدیریت زنجیره تامین آبزیان و جلبک‌های دریایی از دیگر خدمات هوشمند تدارک دیده‌ شده در طرح هوشمندسازی بنادر قشم است.

وی اظهار کرد: این طرح با مشارکت شرکت‌های دانش بنیان و با ایجاد یک بانک اطلاعاتی از ظرفیت فنی نخبگان حوزه هوشمند سازی بنادر و ارزیابی توانمندی آنان نسبت به بهره‌مندی از توان مهندسی شرکت‌های دانش بنیان عملیاتی و اجرا خواهد شد.

مدیرعامل شهر هوشمند دریایی منطقه آزاد قشم به نقش بازار سرمایه در هوشمند سازی بنادر بزرگ‌ترین جزیره ایران اشاره کرد و گفت: تامین مالی اجرای این طرح از طریق ابزارهای مالی نوین، صندوق‌های سرمایه‌گذاری و مشارکت بخش خصوصی، انتشار اوراق مشارکت برای تامین تجهیزات و ایجاد زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری پیش‌بینی شده است.

شهرستان قشم ۲۳ اسکله مسافری، تجاری و گردشگری دارد.

۱۲ اسکله گردشگری مجاز در مناطق شیب دراز، کندالو، هنگام، لافت، گورزین، سهیلی، طبل، دهخدا، دوربنی، ملکی، گوران و بندر بهمن شهرستان قشم فعالیت می‌کنند.

همچنین بندر بهمن جزیره قشم با دارا بودن ظرفیت تخلیه و بارگیری کالاهای وارداتی و صادراتی از سوی شناورها با ظرفیت پنج هزار تُن، تخلیه و بارگیری کالا توسط لندینگ کرافت با ظرفیت ۲ هزار تُن، تامین سوخت شناورها، استقرار کالا در انبارهای روباز و سرپوشیده و انبار کالا تا هنگام ترخیص یا صادرات لنگرگاه توسعه تجارت دریایی و اقتصاد دریامحور است.

در این میان، اسکله بندر بین‌المللی کاوه نخستین اسکله بزرگ کشور است که توسط مهندسان ایرانی طراحی و به اجر درآمد تا آماده پذیرش کشتی‌هایی با ظرفیت های مختلف از جمله پهلودهی کشتی های ۱۰۰ هزار تنی می‌باشد.

بندر کاوه، علاوه بر نقش تجاری – خدماتی خود به عنوان دهکده بار و پایگاه لجستیک (در پیوند با بندر شهید رجایی) از سهم قابل توجهی در توسعه عمومی جزیره قشم برخوردار است.

محدوده کلی این بندر در زمینی به عرض ۷۰۰ متر و طول ۹۰۰ متر با مساحت تقریبی ۶۳ هکتار و در حد فاصل جاده درگهان لافت تا دریا قرار گرفته است.

احداث اسکله این بندر از سال ۱۳۷۶ با مشارکت سرمایه گذاری صنعت نفت و سازمان منطقه آزاد قشم آغاز و در پایان سال ۱۳۸۰ مرحله اول آن خاتمه یافت.

اسکله کاوه در منطقه شمالی جزیره قشم (در عرض جغرافیایی ۲۷ درجه و ۲۶ دقیقه و طول جغرافیایی ۵۶ درجه و ۵۵ دقیقه) برای واردات و صادرات اجرا شده و به علت جریانات آبی مساعد و کرانه بسیار عمیق آن (۵.۲۳ متر) قابلیت پهلودهی شناورهای به ظرفیت یک‌صد هزار تُن را دارا است.

این اسکله سه بخش عمده، پل دسترسی، سکوهای پهلوگیری و تاسیسات بندری را دارد، پل دسترسی آن ۲۳۰ متر است و دارای ۲ باند عبوری هر کدام به عرض ۵/۳ متر و مساحت یک متری در طرفین اسکله برای پیاده روها و لوله های آب و سوخت و آتش نشانی است.

دال بتون آرمه پل دسترسی از نوع مرکب و به ضخامت ۲۵ سانتی متر است و تاسیسات بندری در مساحت تقریبی ۱۳۶ هزار متر مربع پیش بینی شده که شامل انبار کالا و ترانزیت، انبار روباز به مساحت ۲۳ هزار و ۷۰۰ متر، ساختمان کنترل تردد، آتش نشانی، گمرک، آب شیرین کن، مخزن های آب و سوخت، پارکینگ ماشین آلات و فضای سبز، استراحت‌گاه خدمه کشتی ها و کامیون داران است که در مرحله های بعدی طول اسکله تا ۲۹۰ متر و عرض آن به ۳۶ متر خواهد رسید.

سرویس‌دهی به شناورهای یک‌صد هزار تُنی، پیش بینی های لازم برای ریل گذاری و نصب جرثقیل های ریلی تخلیه و بارگیری از کشتی ها Ship Loader / Un Loader و در سمت دریا از نوع Ghntry crane و در سمت ساحل از نوع جرثقیل های زرافه ای به عمل آمده است. از دیگر ویژگی های این بندر نزدیکی آن به شهرک صنعتی کاوه است.

در این شهرک، بندر و بار انداز و انبار پشتیبانی، بندر چند منظوره در غرب بخش انبارها، راه آهن و ایستگاه راه آهن، تصفیه خانه صنعتی، فعالیت های صنعتی و خدماتی و غیره پیش بینی شده است که این ویژگی در دیگر کرانه جنوبی ایران وجود ندارد.

سفر به قشم از سه مسیر هوایی (فرودگاه بین‌المللی قشم)، زمینی (سفر با خودروهای شخصی و عمومی از طریق بندر پل شهرستان بندرخمیر به بندر لافت جزیره قشم توسط شناورهای لندینگ کرافت) و دریایی (از بندر شهید حقانی بندرعباس به بندر شهید ذاکری شهر قشم) امکان‌پذیر است.

جزیره قشم با وسعت یک‌هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به‌طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم و لارک با حدود ۱۹۰ هزار نفر جمعیت است.

🔗 لینک کوتاه این پست:

همچنین ببینید

دیدار استاندار بوشهر با مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی

دکتر ارسلان زارع استاندار بوشهر در نشست با دکتر سعید رسولی معاون وزیر راه و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 1 =